

Trainingen voor bedrijven / organisaties:
Robuust Karakter heeft brede ervaring in diverse sectoren, waaronder:
-
Zorg en welzijn
-
Onderwijs
-
Overheid en publieke dienstverlening
-
Bouw en techniek
-
Retail en detailhandel
-
Beveiliging en handhaving
-
Energie en nutsvoorzieningen
-
Openbaar vervoer en mobiliteit
-
Voetbal- en evenementensector
-
Financiële en zakelijke dienstverlening
Dankzij deze brede praktijkervaring sluiten de trainingen altijd aan op de realiteit van de werkvloer, met een duidelijke focus op het effectief omgaan met verbale agressie, frustratie en ander ongewenst gedrag. De aanpak van Robuust Karakter is praktijkgericht, menselijk en afgestemd op de communicatieve en relationele uitdagingen binnen elke sector.
De trainingen bestaan uit drie pijlers. De eerste én belangrijkste pijler richt zich primair op het effectief omgaan met frustratie en agressie binnen professionele omgevingen. Daarnaast worden mentale weerbaarheid en persoonlijke veiligheid behandeld als de twee ondersteunende pijlers.
1. Omgaan met frustratie en agressie:
- Herkennen van signalen die duiden op frustratie of agressief gedrag
-
Toepassen van interventies zoals de ABCD-methode
-
Oefeningen en realistische rollenspellen (eventueel ondersteund door trainingsacteurs) gericht op de-escalerende communicatie
2. Mentale weerbaarheid:
-
Technieken voor het behouden van kalmte in stressvolle en uitdagende situaties
-
Praktische tools zoals ademhalingsoefeningen, visualisaties en het identificeren van helpende gedachten
-
Inzicht in het vergroten van mentale veerkracht en het reguleren van stress
3. Persoonlijke veiligheid:
-
Creëren van een veilige werkafstand door middel van concrete oefeningen
-
Het toepassen van het HALO-principe (Handen, Afstand, Lichaamstaal, Omgeving) voor veilige interacties
-
Uitleg over het menselijk verdedigingssysteem en relevante juridische kaders

Wat anderen zeggen over de trainingen:
Anniek van den Berg, Coördinator/ Adjunct-directeur bij Werkcentrum Pluspunt Rotterdam:
''In de praktijk bemerkten wij een toename van verward en agressief gedrag, waardoor er situaties ontstonden waarin begeleiders soms twijfelden aan hun handelen. Eline verzorgde in dat kader op twee locaties vier interactieve sessies over het omgaan met agressie.
Wat ik erg prettig vond, is dat Eline niet alleen keek naar wat begeleiders nodig hebben in het moment, maar ook oog had voor de bredere context. Zo keek ze kritisch mee naar protocollen en wist deze op een heldere manier te koppelen aan de dagelijkse praktijk tijdens de sessies. De training werd gewaardeerd met een 8,2 gemiddeld. Collega’s vonden de aanpak laagdrempelig en praktijkgericht, met veel ruimte voor eigen inbreng. De afwisseling tussen theorie en praktijk, de geloofwaardige voorbeelden en de bewustwording van taalgebruik en non-verbale communicatie maakten de training waardevol en toepasbaar.
Kortom: een training die niet alleen inzichten geeft, maar ook duurzaam bijdraagt aan professioneel handelen in een steeds complexere praktijk''
Barry Kouwen, Veiligheidscoördinator FC Volendam:
''Eline bedankt voor je trainingen die je in Februari aan onze stewards en beveiligers in Volendam hebt gegeven.
Jou training paste precies in het plaatje wat bij ons bedrijf en club past en wat ons vakgebied goed kan gebruiken.
Wat je vaak ziet in de veiligheidsbranche is dat er getraind voor als het fout gaat (ook belangrijk). Maar hoe je met mensen om kan gaan hoe je gebruik kan maken van empathie om te voorkomen dat het escaleert is veel belangrijker.
Die tools geef jij tijdens je trainingen je verteld het duidelijk en gebruikt voorbeelden uit de praktijk, wat denk ik belangrijk is voor de boodschap die je wil overbrengen.
Ik vond het extreem leerzaam en kreeg ook veel goede feedback terug van onze medewerkers''
Marloes van Dongen, Manager Vivera Sociaal Wijkteam Zwijndrecht:
''Een leerzame training die het dubbel en dwars waard is!
Vanaf de kennismaking was het contact met Eline goed. Voorafgaand aan de training was er voldoende ruimte voor afstemming en werden we goed geïnformeerd over wat we ervan konden verwachten. Eline is een vrouw met veel kennis, heeft hart voor het vak en weet dit ook met veel enthousiasme over te brengen.
De inhoud en vorm van de agressie training was divers en uitdagend. Behandeling van theorie en het oefenen met praktijkvoorbeelden was heel prettig. Een groot compliment en ga zo door!''
Chantal Winkelman, Manager Veiligheid en Operationele Zaken Excelsior:
''De training 'Omgaan met frustratie en verbale agressie', verzorgd door Eline Andeweg, heeft onze stewardteams van Excelsior Rotterdam en FC Dordrecht waardevolle handvatten geboden om professioneel te blijven handelen in uitdagende situaties. De inhoud sloot uitstekend aan op de praktijk en gaf onze stewards meer zelfvertrouwen en inzicht in hun rol binnen een veilige stadionomgeving.
Deze training draagt direct bij aan de verdere ontwikkeling van een sterke, mensgerichte stewardorganisatie waarin veiligheid, respect en gastvrijheid centraal staan. Een waardevolle stap richting een stadion waar iedereen zich welkom voelt''
Vrijblijvend meer informatie ontvangen?
Geïnteresseerd in de mogelijkheden voor een training, workshop of maatwerktraject? Robuust Karakter biedt praktijkgerichte (halve) dag- trainingen en meerdaagse trainingen over het omgaan met lastig gedrag, frustratie en agressie. Naast het trainen van teams is Robuust Karakter inzetbaar als coach, trainer en/of trainingsacteur.
De trainingen worden door deelnemers gewaardeerd met een gemiddelde score van 8,6.
Een vrijblijvende kennismaking en een voorstel inclusief prijsopgave behoren uiteraard tot de mogelijkheden!
Bedrijven / organisaties die u onder andere al zijn voorgegaan:











